2013-03-29

Betongägg


Hittade ett roligt betongpyssel på någon internetsida som jag sparade i minnet och nu har jag gjort slag i saken. Kommer tyvärr inte ihåg vart det var men det var på någon fin kreativ blogg i cyberrymden och jag är idemakerskan evigt tacksam för inspirationen. 
Man började med att knacka hål i den trubbiga ändan av ägget, hålet bör ju vara någorlunda stort med tanke på att man ska få ner betongen där. Såklart var man ju tvungen att tömma ur dom oxå! 
Sedan var det dags att fylla på med betong. Jag blandade lite i en glassask till grötkonsistens och tog en sked till hjälp för att fylla på. Torkningen tog nog minst två dagar, jag var ju där och pillade lite innan det var riktigt torrt men det enda som hände var att betongen följde med äggskalet när jag försökte skala det. Men när betongen torkat ordentligt var det inte svårt att skala, då lossnade äggskalet lätt som en plätt även om jag använde en kniv för att skala... konstaterade snabbt att nagelkanterna inte gillade betongytan :-)!


Inga kommentarer: